Startpunkt: Jåkken från Nállujávrrit
Datum: 12 juli 2012
Sträcka: 10 km + ca 6 km kvällstur

Molnig morgon

När vi vaknade var det fortfarande molnigt, men vi kunde laga frukost ute. Nállu och övriga fjäll var däremot fortfarande till stor del dolda bland molnen. Efter frukost och ihoppackning gick vi iväg. Första delen av vandringen gick bland höga videsnår och det var mycket blött på marken. Där videt tog slut var det mindre blött och det kändes som att vädret höll på att slå om till det bättre. När man vände sig om kunde man se nålen sticka fram bland molnen:

Nallo i moln

Vi såg några nya blomsterarter som fotograferades, en örn i fjärran och några korpar som kraxade. När vi närmade oss backen ner mot Vistasdalen lämnade vi våra ryggsäckar och gick fram till kanjonen som jokken från Stuor Reaiddavággi har bildat här, men där var så vackert att vi hämtade säckarna och gjorde fika:

Stuor Reaiddájohkas kanjon

Kanjon

En halv jättegryta vid kanjonen:

Jättegryta

Jåkken har format jättegrytor i klippan.

Sen gick vi ner till Vistasstugan som man kan se här:

Vistasstugan

Upp till Vássaloamijávri

Bron över Visttasjohka som ligger vid stugan var lite studsig. Vid Vistasstugan fick vi saft av den trevlige stugvärden. C köpte märket och vi pratade lite. Sen gick vi vidare, nu hade det blivit varmt. Första biten mot sjön som var målet gick genom björkskog som var fulla av fjällbjökmätarlarver som vävde nät över stigen, vi fick fullt med larver på oss, och träden hade bruna blad som om det var höst. Det var mycket uppför, Vistasstugan ligger på ca 620 möh och Vássaloamijávri på 925 möh. Vi kom till en jokk som vi inte kunde gå över genom att hoppa på stenar. Vi stannade och gjorde lunch innan vadet. Efter lunchen knöt vi av oss kängorna och vadade över. Det gick bra, det var en ganska strid jokk men man behövde bara vada en ganska kort bit. Sen gick vi på i vadarsandaler en bit för att kunna vada nästföljande jokkar vid behov, men det blev inget mer vad. När vi satte på oss kängorna igen började det regna lite lätt så regnkläder och regnskydd åkte på. Snart hällde regnet ner. Mitt i spöregnet kom vi fram till vår tilltänkta tältplats vid Vássaloamijávri. Så här kan man se ut då:

Blöt vid Vássaloamijávri

Där fanns en mycket passande plats. Tältet fälldes upp i stor hast i hällregnet, och vi kastade in grejerna och oss själva. Regnet gav sig dock ganska fort och vi gick ut ur tältet igen, så här såg det ut vid lägret:

vássaloamijávri

Vássaloamijávri

I molnet vid Vássajávri

Vi bestämde oss för att fortsätta gå upp mot Mårmapasset för att se Vássajávri. Lillsäcken packades och vi gick iväg. Det var ganska brant uppför till en början. När vi kommit upp på krönet blev luften som mjölk och det blev alldeles tyst, vi hade hamnat i ett moln. Här är en bild av ett röse i dimman:

dimmigt vid vássanjunni

Dimmigt vid Vássanjunni

Vi stannade och tog en powerbar och lite snacks. Vi väntade en kort stund, sen for molnet vidare och det blev klart och vi kunde gå vidare. Vi såg lite ripor där uppe i blockmarken. Det var också lite snöfält här och där som vi fick gå över. Sjön låg fint och var istäckt:

vássajávri

Vássajávri

Vi såg även Mårmapasset som ligger på den platsen bredvid en liten glaciär. Fortsätter man över Mårmapasset kommer man småningom till Mårmastugan som ligger mitt bland en massa toppar och glaciärer. Den turen får vi ta ett annat år. När vi hade varit uppe vi sjön ett tag kom det ett moln igen och vi väntade. Men det försvann inte så vi vände åter. Det började regna igen, men vi hittade tillbaka. På väg ner såg vi en riphöna ned sina ungar. Hemma blev det matlagning i absiden igen, för regnet upphörde inte. Fiskgryta idag. Det blev lite konstig redning med arrowroten, lite som klister. Mycket blöta kläder i tältet i natt, vi hoppades på torrare väder till morgondagen…