Startpunkt: Helags fjällstation
Slutpunkt: STF Fjällstuga Gåsen
Datum: 21 juni, Midsommarafton
Sträcka: 17 km

[map style=”width: auto; height:300px; margin:20px 0px 20px 0px; border: 1px solid black;” maptype=”ROADMAP” gpx=”https://letrek.se/wp-content/uploads/2013-06-21 Helags – Gåsen.GPX”]

Morgon dag 6

Morgon på Helags

Idag är det midsommarafton, och vi vaknar lite senare än vanligt. Dels ska vi äta frukost på stationen, dels har vi inte så långt att gå, bara 17 km. Vi går in till huvudbyggnaden där en god och ekologisk frukostbuffé väntar på oss. Det hembakta brödet är sagolikt gott såhär på fjällvandringen. Vi städar ur vårt rum, och ger oss iväg.

Öppna vyer, vackra fjäll

Det är lite molnigt när vi lämnar Helags; det är skönt vandringsväder när det är lite svalt. Våra bordsgrannar från gårdagens middag ska gå upp på Helagstoppen idag, så vi hoppas att det ska spricka upp så att de får bra utsikt. Det är lite kuperat här, och vår vandring tar oss över några lägre pass, men det är torr och mjuk terräng och väldigt lättvandrat. Utsikten runt omkring oss är mycket vacker, här är det öppet, men ändå mycket fjäll. Vi har Helagsfjället bakom oss, Sylarna västerut och Gåsen framför oss. Någonstans här på leden vandrar vi ut ur Härjedalen och går in i landskapet Jämtland. Vid ett tillfälle hittar vi en jättestor fjäder på marken. Är det en örn som har tappat den måntro? Igår frågade vi tjejen i receptionen på Helags om vägen till Gåsenstugorna. Hon berättade för oss att vi skulle korsa tre jåkkar, men att det troligtvis skulle vara lätt eftersom snösmältningen har varit så tidig och snabb i år. Mycket riktigt, när vi kommer till första jåkkövergången är det mycket lätt att passera. Vi behöver inte ta av oss kängorna, utan det är bara att gå över på stenar i bäcken. Tjejen på Helags berättade också att man kan gå en alternativ väg till Gåsen: Först går man mot Vålåstugorna tills man kommer fram till Ljungan som man går över innan man viker av från leden och går i dalen Holkendurrie tills man ansluter till ”vår” led vid Gåsån. Alternativvägen är längre, men mindre kuperad. Det ska också vara fint att gå genom Holkendurrie. Vi valde att gå den kortare vägen; alternativet spar vi till ett annat år.

Jåkkpassage

När vi kommit över på andra sidan stannar vi för att göra lunch. Efter lunch går vi om en kille och tjej som är ute och flanerar på fjället. Vi har inte sett dem på fjällstationen så sen går vi och funderar på var de kan ha kommit ifrån. Leden går upp över en rygg igen, och när vi kommit över krönet får vi återigen utsikt över fjällen Gåsen och Stora Härjångsstöten. Vi ska till Gåsenstugorna högt uppe på Gåsen, men först måste vi gå ner i dalen för att korsa Gåsån. Detta ”vad” är också enkelt, det är inte så mycket vatten så vi har tur. Väl över på andra sidan stannar vi och gör fika. Paret som vi gick om för en stund sen dyker upp bakom krönet långt borta, men de viker av leden och fortsätter neråt in i dalen. Undrar vart de är på väg? Nu återstår bara en rejäl uppförsbacke upp till stugorna. Det är molnigt och regnet hänger i luften. Högt uppe vid toppen ser vi en stor rovfågel cirkla runt en stund, men den är för långt bort för att vi ska kunna se vilken sorts fågel det är.

Framme vid Gåsen

När vi kommer fram till stugplatsen vid Gåsen blir vi välkomnade av stugvärden Åsa. Idag är det den officiella öppningsdagen, men hon har varit här med sin familj i en vecka redan. Vi har tänkt tälta, så vi blir visade på en plats där vi kan slå upp tältet. När vi håller på och ordnar inne i tältet hör vi att regnet börjar droppa, skönt att vi är framme och att tältet är uppe. Vi går in till försäljningen och betalar vår tältavgift, och passar på att köpa lite folköl, chips och godis. Det är ju midsommarafton idag! Värden berättar att det finns en utedusch som utnyttjar självtrycket från bäcken. Här kan man alltså bli fräsch! Utanför fönstret kommer plötsligt en ren in på stugområdet. Värdarna kallar renen Irene, den är här varje dag, och är mycket nyfiken. Det är inga andra gäster här, men de har pratat med värden på nästa stuga, och det är visst en äldre herre på väg hit. När vi handlat klart går vi in i den stuga där vi får göra mat.

Kalldusch och midsommarsupé

Vi börjar med att koka kaffe och tvätta lite kläder. Efter detta är det dags att testa duschen. Runt om duschen har någon byggt ett insynsskydd, som också fungerar som skydd för vinden. Den har dock bara tre väggar, antagligen för att man ska kunna njuta av utsikten mot Stora Härjångsstöten. Tyvärr blåser det från just det hållet idag, och vattnet är iskallt. Det blir en snabb dusch, men man blir uppfräschad, och vi har ju vår varma stuga att gå in i efteråt. För nu är det dags för midsommarsupé! Vi har släpat med oss en sillburk, så att vi kan få sill och potatis på midsommar. Till detta blir det både öl och nubbe, som det ska vara. Efter sillförrätten äter vi lammgryta (som det är alldeles för mycket av, vi sparar resterna till lunchsoppan imorgon), och vi avslutar med jordgubbar. Jag, det går fint att torka och blöta upp jordgubbar! Det blir en mysig midsommarafton, med utsikt över Helagsglaciären från fönstret. Efter disken blir det snart dags att gå ut till tältet. Det har börjat blåsa och tältet skakar i den hårda vinden. Hur ska det gå att sova i natt?