Startpunkt: STF Alesjaure Fjällstuga
Sträcka: 14 km

Till dag 8/9 >

Vandring i repris

Andra gången på två veckor som vi vandrade den här sträckan. När vi vaknade var de andra redan uppe och hade ätit. Vi gjorde frukost och packade sedan ihop vårt pick och pack, tackade för oss och gav oss iväg. Solen lyste men det var lite moln här och där. Ganska snart började det faktiskt regna lite lätt, och efter ytterligare en stund lite mer så att vi fick sätta på oss regnkläderna. Den här gången var det mycket mindre vatten än för två veckor sedan, då ju hela leden var översvämmad på flera ställen. Jokken 3 km från stuglägret behövde vi inte vada den här dagen, utan det gick att kliva över på stenar. När vi kom till andra sidan tog vi lite nötter och passade på att ta av oss regnkläderna, för solen började titta fram igen.

Redan framme i Gárddenvággi

När vi kom fram till båtlänningen där en ny brygga var uppsatt stannade vi för fikapaus. Efter kaffet mötte vi mycket folk på vår fortsatta vandring. Vi gick på ganska bra, och när vi kom till det ställe där vi ”brukar” stanna för lunch pausade vi bara och åt lite nötter igen innan vi gick vidare. Lunch tog vi istället när vi kommit fram till den lilla sjön strax innan Gárddenvággi som var vårt mål för dagen. Det var inga andra tält där och efter lunch började vi slå upp tälten. Då började det regna igen, och vi fick skynda oss in i tälten med alla våra saker. Det blåste upp rejält, och en dryg timme blåste och regnade det kraftigt. Under den tiden kurade vi i våra tält, läste lite och vilade.

När det småningom blev uppehåll tittade vi ut. Det blev finväder igen som man kan se på denna bilden, som visar vinterledens kryss ner i Gárddenvággi:

ledkryss Gárddenvággi

Leder ner i Gárddenvággi

Kvällspromenad

Ikväll var det Bosses tur att göra middag, och vi bjöds på ris med mangosås. Vi gjorde också upp en brasa i den lilla ugnen/eldstaden som någon hade gjort i ordning, och vi fick kvällskaffe och choklad. Mycket vacker utsikt över Kåtotjåkka och Goduglaciären.

Godučohkka/Kåtotjåkka Goduglaciären

Godučohkka/Kåtotjåkka med sin glaciär

Nu var det dags för en kvällspromenad. Vi gick tillbaka mot den korsande led som österut leder mot ”djungeln” där vi varit några dagar tidigare, men valde istället att gå västerut, mot  dalen mellan Abiskojaure och Unna Allakas. Här uppe på platån ligger ett mycket litet sameviste vid en sjö (Gabna samebys sommarviste Rovvidievvá ligger bara nere i dalen, så jag antar att de hör ihop på något sätt.) och kvällssolen över sjön mot de små stugorna var mycket vacker. Vi fortsatte förbi vistet och passerade ett renstängsel. Det var mycket ljungpipare ute den här kvällen och spelade sitt karaktäristiska pip. Det var över huvud taget en mycket vacker kväll. Vi gick fram tills det började luta ner i dalen och vi hade en fin utsikt innan vi vände åter mot vårt läger. Det var mycket mygg ute som ni kan se, men turligt nog tycks de tycka om min yllemössa:

mygg Gárddenvággi

Mygg runt Emil

När vi kom tillbaka till tälten var klockan mycket, och vi gick och la oss ganska omgående.