Startpunkt: Alesjaure fjällstuga
Slutpunkt: Alesjaure fjällstuga (Dagstur i Alisvággi)
Datum: 21 mars
Sträcka: 17 km

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/2017-03-21.gpx”]

Morgonbestyr

Det blåser och viner utanför knutarna i Alesjaurestugan under natten. Vi ligger kvar länge och drar oss eftersom vi bara ska gå på dagstur. Folket som ska vidare är uppe och gör sig i ordning och varje gång de går in eller ut genom ytterdörren smäller det till så att det skakar i sängarna; vi har rummet närmast utgången. Vi går så småningom upp och gör oss redo för en dag ute på fjället. Det var nog tur att vi bestämde att inte åka över det höga passet till Unna Allakas, för det är rejält blåsigt. Innan vi ger oss av går vi till stugvärdarna och betalar för en natt till. Då passar vi också på att fråga om vi kan få byta rum till ett som ligger lite längre från ytterdörren. Det får vi, så vi går och packar in våra grejer i ett annat rum innan vi packar ner alla grejer vi vill ha med i vår lilla ryggsäck, ingen pulka idag. Ut och spänn på skidorna och sedan bär det iväg.

In i Alisvággi

Vi har bestämt att fortsätta en bit längs Kungsleden för att sedan vända och åka tillbaka. Då kan vi anpassa längden på turen efter förhållandena. Första utmaningen är att ta sig till leden. Enklast blir att åka ner bakom bastun ner till sjön för att därifrån följa jåkken uppåt, under bron där vattenhålet är och sedan fortsätta upp till ledkryssen. Först går leden upp något för att vinna lite höjd, men det är relativt flackt ändå. Det blåser hela tiden väldigt mycket, särskilt när vi kommer in i dalstråk som öppnar sig österifrån där vinden kommer i full fart från sidan. Idag är det skönt att ha riktiga skidglasögon på sig som skyddar från vind och snö i ansiktet. För trots att det inte snöar något så yr snön längs med marken och far omkring runt oss. Trots blåsten är det ändå förhållandevis bra sikt. Bara vid några tillfällen drar det ihop sig så att man bara kan se till nästa ledkryss, men mestadels ser vi faktiskt stora delar av dalen Alisvággi som vi skidar genom.

Paus

Det är rätt så jobbigt för oss att åka i blåsten. Snön är ofta hård och isig och skidorna far hit och dit, speciellt när det går lite på skrå. Här och var åker vi över nån liten kulle som är helt renblåst så att vi får sicksacka oss fram för att hitta en farbar väg mellan stenarna. Därför blir det skönt med en liten paus som vi tar vid ett lite större stenblock där vi tänker att vi kanske kan få skydd för vinden. Men trots att vi gräver ner oss lite blåser det ändå ganska kallt, så pausen blir inte särskilt lång innan vi väljer att fortsätta. Nu har vi nästan kört ikapp STF-gruppen som inte är så snabba. Vi stannar för att fota dem lite för att visa hur vädret ser ut innan de försvinner ner i en liten nedförsbacke. Där nere är det lä, så de stannar för lunch och vi far förbi. Medan vi skidar försöker vi orientera oss lite, lanskapet ser helt annorlunda ut på vintern, men vi kan ändå känna igen ingången till den stängda dalen Guŋgarriehppi där vi var för några år sedan på sommaren för att kolla på sjöarna som ligger långt därinne. När vi rundat det lilla berget Bossosváráš kan man se hela vägen till nästa stuga – Tjäktjastugan – som ligger upp på berget Lulip Muorahisčohkkas sluttning.

Vindsäck

Nu börjar även vi bli lite sugna på lunch och idag har vi tänkt att vi ska prova vindsäcken. Det passar ju bra idag när det är lite vind att skydda oss ifrån. Därför letar vi rätt på en driva där vi kan gräva ner ett hål med en hylla att sitta på. Sen kryper vi in i vindsäcken som skyddar oss mot vinden. Det blir faktiskt riktigt varmt och mysigt inne i vindsäcken, trots att vinden viner utanför, så det funkar bra. När vi har ätit klart packar vi ihop och gräver ihop gropen igen. Vi fortsätter inte längre in i Alisvággi utan vänder åter mot stugorna. Vi möter (förstås) STF-gruppen igen, men annars är det tomt på folk. Sista biten innan vi kommer fram är vi trötta och det blir lite jobbigt. Framme vid stugan är det väldigt lite folk idag, men värdarna sätter glatt igång bastun när vi vill basta. Sedan vilar vi och tänker på dagarna framför. Planen vi har nu är att åka tillbaka en bit längs Kungsleden och tälta i Gárdenvággi, någonstans innan det börjar gå nedför i Gironbacken. Där var det lite vindstilla när vi åkte förbi igår, så vi hoppas på att det ska funka bra även om det blåsiga vädret tydligen ska fortsätta. Sent (när det redan har har börjat bli mörkt) kommer en relativt stor grupp spanjorer som gått hit på snöskor. Plötligt blir det väldigt livat med högljudda sydeuropéer inne i stugan. Vi är dock trötta så vi går till sängs och hoppas kunna sova gott.