Startpunkt: STF Fjällstuga Storrödtjärn
Slutpunkt: STF Fjällstuga Skedbro
Datum: 17 juni
Sträcka: 33 km

[map style=”width: auto; height:300px; margin:20px 0px 20px 0px; border: 1px solid black;” maptype=”ROADMAP” gpx=”https://letrek.se/wp-content/uploads/2013-06-17 Storrödtjärn – Skedbrostugan.GPX”]

In i Härjedalen

Vi vaknar av väckarklockan som ringer klockan 7. Det är ganska bra väder, men det blåser en del. Vi gör i ordning morgongröten, river tältet och gör oss i klara så att vi kan komma iväg. Det är skönt vandringsväder, lagom varmt. Efter några kilometer kommer vi till gränsen mellan Dalarna och Härjedalen som också är länsgräns (mellan Dalarnas och Jämtlands län). Här går vi också ut ur Långfjällets naturreservat och in i Rogens naturreservat. Här vid gränsen är det ett kärr. Vi skrämmer ut en renflock ur skogen som springer ut på myren. Där rinner en bäck som vajorna lätt hoppar över, men det är svårare för kalvarna som får simma och har lite svårt att ta sig upp på andra sidan. Vajorna får stanna på andra sidan för att vänta, och grymtar på sina kalvar för att de ska skynda sig.

Rogen

Nu går vi alltså in i Rogenområdet som är känt för att det är väldigt stenigt. Och visst är det mycket sten, men inte riktigt lika mycket som vi föreställt oss på andra vandringsberättelser vi läst. Man kan ju faktiskt gå emellan stenarna. Naturen är vacker: gles tallskog med stora block överallt. Det finns många torra träd med spiralvridna stammar. Detta är tydligen ganska vanligt, men man vet inte exakt varför stammen har vridit sig. När vi kommer fram till sydspetsen av sjön Rogen stannar vi i ett vindskydd och gör fika. När vi är klara för att gå kommer den tyska krutfarbrorn från igår ikapp oss. Han är på väg till Storlien och ska vandra till Rogenstugan idag. Efter fikapausen går stigen upp genom skogen, för nu ska vi upp på fjället Tandsjövålen. Här uppe är det kalfjäll igen och jättevackert med fin utsikt över Rogen och de omkringliggande fjällen. Vi tar av från leden och går fram till toppröset där vi gör vår lunch. Efter lunchen går vi ner i skogen igen. Vi passerar avtagsvägen ner till Rogenstugan, vi har tänkt oss att gå lite längre, fram till rastplatsen vid Rödviken. Efter stigskiljet är leden ganska tråkig: det är mycket myr och man kan inte se sjön. Vi stannar vid en sten där det är lite torrt och gör lite drickchoklad till fikat.

Upptaget

Efter vad som känns ganska långt kommer vi fram till Rödviken. Rastplatsen ligger en bit ner genom skogen nere vid sjön. Vi går ner: ett tält står redan uppslaget på den lilla stranden. Runt omkring är det bara sten. Vi måste i alla fall använda dasset, så vi stannar en stund. Tältets ägare kommer tillbaka. Det visar sig vara två unga schweizare som är ute på paddlingssemester. De erbjuder sig att göra kaffe till oss, så vi stannar och snackar en stund. Medan vi fikar kommer ytterligare två kanotister som har tänkt campa här. Vi får väl fortsätta en bit och hoppas att vi hittar en tältplats på vägen. Stigen fortsätter upp på sluttningen till fjället Bustvålen. Berget har vackra stup, och man har fin utsikt ner mot Rogen. Men några tältplatser hittar vi inte, antingen är det blött eller stenigt. Vi börjar bli trötta och hungriga, så vi stannar och gör vår extramat: Lapskojs – snabbmat på fjället. Med lite mat i magen fortsätter vi med lite ny energi.

Skedbro

Nu satsar vi på att gå till Skedbrostugan, men om vi hittar en tältplats slår vi till. Vi skrämmer upp några ripor på några ställen. En har små ungar och mamman försöker förvirra oss genom att spela skadad. Snart blir vi trötta igen, men terrängen blir bara stenigare. Snart går vi och balanserar på block, vilket känns lite osäkert när man är trött och helst bara vill sova. Till slut kommer vi fram till stugan, en snidad trägubbe står utanför och hälsar oss välkomna. Vi slår upp tältet på en plätt mellan stugan och vedboden. Stugan är inte öppen än och verkar öde, men klockan är mycket så vi går inte in och undersöker saken, utan vi går bara ner och tvättar oss vid sjön innan vi kryper in i tältet. Såhär långt har vi aldrig gått förut. Vi kommer att sova gott!