Vi har tidigare skrivit om C.s nya klocka Garmin Fenix. GPS-funktionen kommer vi att använda för att veta var vi är i kombination med våra utmärkta kartor (höjden är en intressant variabel, speciellt ifall man skulle tappa bort leden) och för att kunna logga var vi har varit med större noggrannhet än med SPOT-dosan (som man får låna som deltagare i Gröna bandet). GPS kan också användas till mer lekfulla aktiviteter. En populär sysselsättning är Geocaching. Längs vår långa tur har vi kunnat identifiera fyrtio olika ställen som vi ska försöka hitta med GPS:n. Gröna bandet handlar om att uppleva fjällen. Med geocaching kan man göra det på ett lekfullt sätt.

Geocaching
Geocaching är en populär friluftsaktivitet som man kan utöva i stort sett var som helst i hela världen. Det går ut på att någon har gömt en ask/burk (en cache) vid ett ställe (en gömma) som kan vara intressant för andra att upptäcka (ett monument, en fin utsikt, en bro, ett vattendrag, osv). Samtidigt skapas det en sida på geocaching.com med en unik kod för just detta ställe och GPS-koordinaterna anges. Vem som helst kan nu besöka webbsidan, anteckna koordinaterna och ge sig ut på skattjakt. Barn brukar tycka att det är superkul, speciellt med enklare cacher. I cachen brukar man hitta en penna och en loggbok/loggremsa, där man skriver sitt namn som bevis på att man har hittat gömman. Man kan också logga sitt besök på geocaching.com och få en överblick över alla de cacher som man hittat.

Opencaching.com
Garmin har lanserat en annan sida för geocahingaktiviteter, opencaching.com. Sidan ska vara gratis att använda, öppen och driven av användarna. Själva sidan är det inget som helst fel på, och idén är tilltalande. Sidan har dock inte fått lika stort momentum som geocaching (1135 cacher i Sverige just nu), och när vi letade efter ”opencacher” för vår tur hittade vi bara EN, i Abisko. Det får bli vanliga geocacher för vår del med andra ord!

Gröna bandets geocacher
Även om det är lite glesare mellan cacherna i fjällen jämfört med i centrala Karlstad finns det gott om möjligheter för att ha roligt på ett annorlunda sätt under vandringen. Vi har lyckats lista fyrtio intressanta cacher som vi har tänkt leta efter, tillsammans med den unika koden som länkar till cachen på geocaching.com.

Etapp 1

• dag 1: Grövelsjön: Linnés källa GC1WZWQ Kanske en kvällstur dagen innan avfärden
  • dag 4: Våffelstugan vid Kariknallen GC30YTX Detta ställe är tydligen ett måste att besöka…vi lyder
  • dag 5: Ramundberget GC2BDN1 Bron mot fjällvärden visar oss vägen
  • dag 6: Helags fjällstation GC157Z8 Passande att besöka stället på öppningsdagen
  • dag 6: Gåsen fjällstuga GCK0KZ Gåsenstugorna öppnar för säsongen!
  • dag 7: Stjäntja raststuga GC1YM9T Stugan ligger halvvägs mellan Gåsen och Stensdalen. Lämpligt ställe för en fika!
  • dag 7: Nulltjärn med två cacher GC37K3Z och GC1V0QC Gränsen till Vålådalens naturreservat. Fin utsikt!
  • dag 8: Vindskyddet mot Ottfjället GC3Q3W3 Vindskydd är bra att ha koordinater på!
  • dag 9: Vällistetoppen GC322V8 Topptur i kombination med geocaching
  • dag 10: Undersåker GC3D7PF Vi närmar oss Åre och första etappens slut!
  • dag 11: Åre Bergbana GC25TJP Under vilodagen kan man strosa och lära sig lite mer om platserna. Bergbanan är över 100 år gammal och lär bli intressant att studera närmare, för oss tekniker!

Etapp 2

• dag 1: Bielkes gruva GC1W8CB På andra sidan Åreskutan ger vi oss på jakt efter kopparmalm…
  • dag 3: Kolåsens fjällhotell GC376P1 Vi tar ju redan en omväg för att kunna besöka Kolåsen, varför inte passa på och geocacha lite när vi ändå håller på…
  • dag 5: Vidjebackforsen GC1Z60Z Ett nytt intressant ställe som vi upptäckte via geocaching.om
  • dag 5: Rönnefors kyrka GC1W9X0 Fina kyrkor får tankarna igång.
  • dag 6: Gammalt sågverk nära Finnsäter GC2B483 Människans spår av aktivitet ger ett intressant perspektiv på vandringen
  • dag 7: Ansättåns canyon GC1EVWW om vid går runt Ansätten kommer vi kunna skåda denna fina plats
  • dag 8: Klintabergs skans GC2042Q Andra världskrigets historia tycker vi är intressant
  • dag 10: Hällingsåfallet GC2D5MR Naturens kraft vill man väl upptäcka

Etapp 3

• dag 3: Kyrkstaden vid Ankarede GC16Y0C Fin sameby
  • dag 9: Badstranden vid Joesjö GC2GGDH Kanske dags för avkoppling under tredje etappen?

Etapp 4

• dag 1: På Kungsleden, med vy över Syterskalet GC161EX Det blir den första cachen på Kungsleden
  • dag 1: Syterstugan GC2TGYH Bra utsikt hoppas vi på.
  • dag 3: Båthus efter Servestugan GC1A5FC Här kommer vi återigen att se spår på aktiviteter från förr
  • dag 7: Pieljekaisestugan GC2V7XE Vi går förbi, men kan väl ändå försöka hitta den här!
  • dag 11: Kvikkjokk GC1BTPT Under vilodagen passar vi på och försöker logga denna också.

Etapp 5

• dag 2: Aktse GC1Z0EJ Det finns faktiskt en hel del cacher i Rapadalen. Vi går en annan väg, men passar på att försöka hitta den vid Aktse.
  • dag 3: Saltoluokta GC3VYHA Här blir det förhoppningsvis god mat, men också en cache!
  • dag 4: Stora Sjöfallet GC2EVAG Det lär bli lite tråkigt att gå på vägen hela dagen. Lite lek kan förgylla dagen!
  • dag 4: Suorvadammen GC31ND1 Mycket el och lite hänsyn till naturen…
  • dag 8: Tjäktjapasset GC15380 Kungsledens högsta punkt, vi loggade aldrig här sist, så det är dags för ett nytt försök.
  • dag 9: Abiskojaure GCGKY0 Bastun som byggdes förra året har vi inte testat ännu.
  • dag 10: Båthamnen i Abisko GC3XRNA Abisko har vi ju besökt ett par gågnger, men just denna cache har vi inte tagit ännu!

Etapp 6

• dag 1: Skeinesteistranden (Torneträsk) GC2EGNQ Mot Björliden går vi, och upptäcker Torneträsk.
  • dag 1: Tornehamns kyrka GCXYEP Kyrka igen…
  • dag 3: Norsk vandringsled GC2CRQX Denna cache heter ju ”God tur”, det vill man inte missa (även om vi inte är skrockfulla).
  • dag 6: Daertavaggi GCPZE5 En fin dal.
  • dag 7: Rostahytta GC21HCJ Vi närmar oss slutet (bara vi vågar gå över den vingliga bron!).
  • dag 9: Treriksröset GC3VQW4 Först champagne, och sen lite geocaching kanske?

Med smarta telefoner är det nu väldigt enkelt att ge sig in i leken. Idag finns det över sextio tusen geocacher i Sverige. Garmin Fenix är anpassad för geocaching. Det är lätt att importera koordinaterna i klockan och enkelt att sätta punkterna som mål för navigering. Förhoppningsvis blir det många lyckade försök under sommaren!