Startpunkt: STF Fjällstation Abisko
Datum: 10-11 augusti
Sträcka: 0 km

Morgon i Abisko

Vi börjar den här extra vilodagen med att hyra fjällstationens tvättmaskin och slänga in ett lass i tvättet. Sen är det dag för en god och lyxig frukostbuffé. Vi passar på att njuta och äta oss riktigt mätta. Sedan är det dags att hämta vårt paket. Abisko fjällstation är den enda depåplats vi varit på under Gröna Bandet där vi får betala en avgift för att ha haft paketet väntande. Priset är 50 kr per dag, men lyckligtvis behöver man aldrig betala för mer än 7 dagar, annars hade det blivit riktigt dyrt. Vi går tillbaka till rummet med Emils föräldrar som gärna ser på när vi packar upp, de vill ju veta vad vi har för spännande saker i vårt paket. I just detta sista paket har vi skickat med två små flaskor champagne som vi tänker korka upp om vi når vårt mål.

Njullá

Vi tar hand om vår tvätt, sen är det dags att bestiga fjället Njullá, som ligger alldeles intill Abisko fjällstation. Det är enkelt att ta sig upp på berget då det finns en linbana upp, så att man vinner några kilometer och de brantaste höjdmeterna. Medan mor och far åker linbana tar vi det säkra före det osäkra och går upp till Aurora Sky Station där linbanan slutar, vi vill ju inte riskera att inte få våra Gröna Bandet-diplom för att vi åkte linbana på en vilodag (inga motoriserade hjälpmedel är tillåtna). Det är en rätt så brant backe upp och det är varmt i solen, men det går bra när vi går med bara dagpackning. Uppe vid Aurora Sky Station står linbaneåkarna och väntar på oss. Här kan man fika eller äta lunch och vi går in och beställer varsin portion pitepalt med smör och lingonsylt. Vi får vänta ganska länge på maten, men det gör inget för vi sitter ute på altanen där man har en fin utsikt över Torneträsk, Lapporten och Abisko nationalpark. Maten kommer till slut och serveras lämpligt nog i matkåsor, det smakar jättebra. Efter lunch går vi de sista kilometerna upp på toppen. Härifrån har man naturligtvis en ännu bättre utsikt och vi passar på att studera terrängen norrut, som vi ska vandra iväg om två dagar. Här uppe på Njullá finns det några cacher och med Elisabeth och Sörens hjälp hittar vi två av dessa. När vi fått nog av utsikten går vi tillbaka till Aurora Sky Station och fikar. Vi stannar kvar så länge vi får, vid fyratiden måste man ta den sista linbanan ner. Vi sätter föräldrarna på linbanan medan vi knallar ner till fjällstationen igen. Sen blir det en bastu. Innan middagen passar vi på att visa lite bilder från vår vandring. Sen är det dags för ytterligare en god middag på restaurangen innan det är sängdags.

Andra vilodagen

Nästa dag börjar precis som den föregående med frukostbuffé. Sedan måste vi flytta ur vårt rum, så vi får städa och göra i ordning litegrann. Grejerna kan vi ha på föräldrarnas rum över dagen, vilket är praktiskt för oss. Vi promenerar ner till Torneträsk och går sedan längs stranden bort till forskningsstationen som ligger vid Abisko östra. Vi fikar på ett kombinerat kafé och lunchställe som kanske inte är det mysigaste kaféet vi varit på. Vi går sedan cykelvägen tillbaka till fjällstationen där vi äter kalops till lunch. Under eftermiddagen går det åt ganska mycket tid till bloggen, men vi går också till Naturum där det ska vara en föreläsning om Abisko nationalpark. Föreläsningen visar sig vara en tjej som berättar lite löst om nationalparken och hoppas på att vi ska ställa frågor. När hon är klar visar hon upp ett intressant bildspel som handlar om Norrbottens åtta nationalparker. Vi har gått igenom fyra av dessa under vår vandring: Pieljekaise, Sarek, Stora Sjöfallet och Abisko. Under dagen droppar det in ganska många Fjällräven Classic-deltagare, sådana som har sprungit eller gått fort (det kom några redan igår), så det är mycket folk som går omkring och haltar och har ont här på fjällstationen. På kvällen äter vi middag tillsammans med Elisabeth och Sören, det blir den sista restaurangmiddagen under Gröna Bandet för vår del. Imorgon ska mamma och pappa gå en liten fjällvandring till Kårsavagge, och vi går vidare på Nordkalottleden mot Norge och Treriksröset.