Startpunkt: Välliste, vid Skaltjärnen
Datum: 25 juni
Sträcka: 25 km

< Till dag 9

[map style=”width: auto; height:300px; margin:20px 0px 20px 0px; border: 1px solid black;” gpx=”https://letrek.se/wp-content/uploads/2013-06-25 Skaltjärnen – Åre.GPX”]

Morgon dag 10

Morgon dag 10, vid Skaltjärnen

Ner i skogen

Idag kommer vi också iväg snabbt. Vi är på väg till Åre, där vårt första paket väntar och där vi ska ha vår första vilodag. Det är nedförsbacke direkt. Leden är ganska blöt. Allteftersom blir det mer och mer skog. Nere i skogen är vi tvungna att stanna och vila en stund, Emil har ont i knät. Vi äter lite nötter, och vi passar på att ringa till vandrarhemmet Åre Torg där vi har vårt paket och där vi tänkt bo. Christophe pratar lite med dem och bokar rum, det är inte fullt.

Hängbro

Efter detta fortsätter vi ner till en skogsväg som vi går på en bit innan vi tar in på en liten stig in i skogen. Det är en gemensam skoter- och vandringsled, men när vi kommer närmare Henån viker vandringsleden av mot en bro. Framme vi bron ligger ett vindskydd, och vi passar på och tar en fikapaus. Det är en ganska brant backe ner till ån, så den lilla bron hänger högt över vattnet. Att gå över denna blir en bra övning inför hängbroarna i Norge som vi sett otäcka bilder på. Det går i alla fall bra att ta sig över, trots att det enligt en skylt sker på egen risk. Snart är vi framme vid Edsåsen, där asfaltsvägen börjar. Nu är det det väg som gäller hela vägen till Åre.

Indalsälven

Vi följer vägen ner till bron över Indalsälven, där det ligger en rastplats med vindskydd och bord som Undersåkers turistförening har iordningställt. Här passar vi på att göra lunchen. Vi korsar Indalsälven på bilbron och är sedan i Undersåker, men vi går aldrig in i samhället utan viker av på en grusväg längs älven. Vi går ett stycke genom fin landsbygdsmark innan vägen tar oss upp på E14. Nu får vi gå en stund på den här ganska hårt trafikerade vägen. Det känns inte så jättekul. På ett ställe korsar vi en högspänningsledning. Här har de satsat lite kulturellt på en konstnärligt utformad ledningsstolpe. Christophe går över vägen för att ta ett kort, och pratar lite med två fotgängare, en man och hans son, på väg åt motsatt håll. Sonen verkar tycka att vi är helt galna som ska gå hela vägen till Åre. Och vi som ska gå till Treriksröset…

Pilgrimsled och anarkistig

Vid Såå kan vi äntligen gå av E14 och gå på en liten mindre väg. Här upptäcker vi en skylt som visar att den helt nya pilgrimsleden St Olavleden går här. Vi blir pilgrimmer för en stund. Här är det lite fin grusväg igen. Nu börjar det göra ont i Emils knä igen, så vi får leta reda på en plätt i en hage där vi kan sätta oss och vila en liten stund. Efteråt kommer vi ut till E14 igen, men här behöver vi inte gå i vägrenen, utan kan gå på en liten gångstig mellan vägräckena och järnvägen. Någon fyndig person har satt upp en skylt där vi läser att vi går på ”Anarkistigen”.

Åre

Till slut kommer vi fram till Åre, där vi går runt en stund för att leta rätt på vandrarhemmet, som ligger vid torget som namnet antyder. Vi kliver in, och checkar in. De har väntat på oss, paketet ligger i köket, men vi hämtar inte det nu. Istället kollar vi in vårt rum som är stort och rymligt. Sen knallar vi iväg till duscharna. Det är härligt att tvätta sig i varmt vatten. Det finns även bastu. Vilken lyx! När vi känner oss rena och fräscha går vi ut på samhället och letar reda på en restaurang, en sorts grillvariant som öppnar för sommarsäsongen just ikväll. Här käkar vi gott: ost och nachos till förrätt, och grillad sirloin med pommes frites och bearnaisesås. Till detta tar vi oss en öl. Mums. När vi är mätta och belåtna går vi tillbaka till hotellet där vi tvättar lite och skickar iväg vår SPOT-signal innan vi går och lägger oss i mjuka sängar. I morgon är det vila som gäller.