Startpunkt: Karlstad
Slutpunkt: Ny-Sulitjelma fjellstue (och så småningom Abisko fjällstation)
Datum: 14/7-17/7 2017
Sträcka: Långt, med tåg, buss och färja! Och 20 km vandring

Bakgrunden

För ett år sedan startade vi ett nytt vandringsprojekt, som går ut på att vandra hela Nordkalottleden under några somrar. Förra årets vandring gick vi den sydöstra armen av leden mellan Kvikkjokk och Stáloluokta; Nordkalottleden slutar med en förgrening i sin södra del. I år har vi tänkt vandra den sydvästra armen från Sulitjelma i Norge, förbi Stáloluokta och sedan vidare norrut för att så småningom avsluta i Abisko. Vi ska vara ute i närmare tre veckor, så för att inte behöva bära med sig mat för hela vandringen har vi skickat ett matpaket till Ritsems fjällstation som vi kommer att passera på vägen. Nu är vi fulla av förväntan inför vår vandring, men vi är också lite oroliga. Vi vet att det har varit vinter länge i fjällen i år, särskilt i de västra delarna, och att det är mycket snö kvar och att vi kan få problem med vattensmältning.

Resans start

Nu är avresedagen här. I år ska vi ta oss till Sulitjelma by i Fauske kommun i närheten av Bodø i norra Norge. För att komma dit ska vi prova på att resa med de norska tågen. Det blir tåg mellan Karlstad och Oslo, byte till Trondheimtåget där vi byter igen för att ta nattåget till Fauske. Därifrån är det buss sista vägen ut till Sulitjelma. Första biten flyter på bra. Vi kommer iväg till Oslo, där vi spenderar några lata timmar i skuggan i närheten av stationen innan det är dags att hoppa på tåget till Trondheim. Till att börja med rullar allt på bra, men efter en stunds resande bromsar tåget in och stannar. Vi får information om att det är solslyng (alltså solkurvor) på järnvägen och att vi inte kommer fram. Först börjar de skeppa iväg folk som inte ska så långt med buss, men efter mycket om och men får vi veta att vi som ska till slutstationen får vänta tills de rätat ut spåret.

Lång natts färd mot Fauske

Vi inser snabbt att vi kommer att missa nattåget i Trondheim. Tydligen är det många på tåget som ska vidare mot Bodø så vi är inte ensamma om att oroa oss. Till slut lyckas vi fånga en konduktör som informerar om att vi kommer att få åka ersättningsbuss från Trondheim. Oh joy! (För den som inte är helt bevandrad i Norges geografi kan avslöjas att avståndet Trondheim – Fauske är ca 65 mil.) Till slut är solslynget reparerat och vi kan glida vidare. 3,5 timme försenade rullar vi in i Trondheim (nu är det mitt i natten) och vi blir visade till en buss som är helt smockfull med trötta resenärer. Vi erbjuds ett nattpaket med filt, kudde och lite mat och vatten. Sedan är det bara att försöka sova så gott det nu går i den obekväma sittställningen. Christophe har också oturen att hamna i närheten av en norsk fyllerist som väljer att dricka och hålla låda med chauffören, så det är svårt att få någon sömn. Busschaufförer avlöser varandra och vid ett tillfälle stannar vi vid en mack där vi kan köpa oss lite frukost. Ungefär tio timmar efter att vi lämnat Trondheim är vi framme i Fauske.

Mot Sulitjelma by

Vi ska nu få vänta här på stationen i Fauske en liten stund och då passar vi på att laga till maten vi har fått på bussen. Det är frystorkad mat som man tillagar genom att man lägger ett värmeelement (en påse med lite olika kemikalier) i en annan påse med vatten som också var med. Själva matpåsen lägger man sen i det där och försluter. Det blir varmt, ryker lite, och så får man vänta en stund och sen är det klart. Som magi! Fast kemi. Det var lite roligt, och helt ok gott också. Sen går vi in på fiket och dricker kaffe och äter ett litet bakverk. Sedan kommer bussen. Vi är de enda som kliver på (till att börja med). Busschauffören ser ju att vi är vandringsklädda och har ryggsäckar med oss, så han varnar för att det är mycket snö på fjället och undrar i stort sett vad vi ska upp där och göra. Nu blir vi lite nervösa och börjar spåna på lite alternativ. Kanske kan vi gå mot Pieskehaure istället? Vi får se hur det ser ut. Efter en timmes bussfärd är vi framme i Sulitjelma by och efter att vi har åkt runt lite på orten blir vi avsläppta nedanför kyrkan, där vår vandring ska ta sin början.

Upp på fjället

Härifrån är det ungefär 4 kilometers vandring på grusväg för att komma till Ny-Sulitjelma fjellstue där Nordkalottleden startar. Det är ganska brant upp på den slingriga vägen så vi blir snabbt varma. Snart får vi fin utsikt över dalen och sjön som Sulitjelma by ligger vid. På andra sidan ser vi ett vattenfall som ser helt enormt ut, mycket vatten var det ja. En bit upp träffar vi på ett par som har varit uppe med bilen men har klivit ut för att titta på några växter. De är boende i Sulitjelma och även de berättar om all snö däruppe. De berättar också om det stora vattenfallet på andra sidan dalen. Det ligger en vattenmagasin högre upp, men man har fått släppa på vattenflödet för att inte dammen ska förstöras. Så mycket vatten som det är i vattendraget har de aldrig sett förut. Vi tar adjö av paret och fortsätter uppåt. Snart är vi ovanför trädgränsen och får ännu bättre överblick över dalen och fjällen på andra sidan. Vackert är det, men vitt…

Snö snö snö

Vi har bestämt oss för att prova vår ursprungsplan till att börja med. Så vi passerar stugplatsen Ny-Sulitjelma som delvis består av gamla gruvbyggnader. Här till att börja med går vandringsleden parallellt ovanför grusvägen in i en gryta mot ett pass som ser väldigt snöigt ut. På andra sidan passet fortsätter leden mot Sorjoshytta och där finns några vad som vi gruvar oss för. Leden går på skrå och snart börjar vi passera snöfält som blir större och större och dessutom lutar brant i sidled. Vi får ingen bra känsla av detta utan prövar att gå ner och ta vägen en bit. Men även där kör vi fast efter en stund. Vi är trötta efter vår bussnatt och ser inte fram emot en och en halv mils pulsande i snö som dessutom kan avbrytas av ett omöjligt vad. Vi får vända. Så vi prövar istället leden österut mot Låmihytta. Kanske kan vi ta oss in i Sverige till Pieskehaure och improvisera därifrån. Men även här får vi vända efter ett tag när snöfälten blir för stora och går över osäkra vattendrag. Trötta och uschliga går vi tillbaka till Ny-Sulitjelma fjellstue där vi får spendera natten.

Ny-Sulitjelma

Denna fjällstuga visar sig vara en höjdare. Eftersom det har varit en gruva här, och inte heller för så jättelänge sen, finns det el uppdraget hit, varmvatten i kranarna och till och med mobiltäckning. Vi börjar med att skriva in oss i ”liggaren” sedan tvättar vi oss och lagar mat. När vi har blivit rena och mätta är det dags att ta fram en ny plan. Hur ska vi göra med allt? Vi har mat för ungefär en vecka, sen behöver vi vara i Ritsem. Vi kollar på alla möjliga alternativ, men det är väldigt körigt och lång omväg för att ta sig in i Sverige om man inte ska vandra. Till slut kommer vi på att vi kan vända på steken och vandra norrifrån och söderut istället, börja i Abisko och avsluta i Kvikkjokk. Kungsleden verkar vara vandringsbar enligt vad vi kan läsa på nätet. Resten av kvällen bokar vi bussresor och en hotellnatt i Fauske, bussen från Sulitjelma går inte förrän sex på kvällen imorgon som är en söndag. Nu blir det skönt att lägga sig i sängen och sova ut efter allt.

På upptäcktsfärd

Efter en natts sömn och en ny plan är vi på bättre humör och ger oss ut på en förmiddagstur upp i grytan norr om fjällstugan. Vädret är ganska grått och trist men det är som det är. Igår såg vi ett vattenfall från vägen som vi tänker gå och titta lite närmare på. Vi följer grusvägen norrut tills den går över en större bäck och kommer ut på en liten platå. Här kan vi vika av västerut och gå på skrå högt över denna grytformade dal. Här har någon slängt upp en liten hytte, vilket ställe och vilken utsikt att bo här. Vi kommer ganska nära den fina fallet som rinner ner genom en kanjon. Sedan går vi tillbaka ner i grytan. Vi vill undersöka en jåkk som ser väldigt onaturligt rak ut. Vi går ner till den och bestämmer oss för att tro att det är en grävd kanal, kanske har det något med gruvhanteringen att göra. Efter denna lilla upptäcktsfärd är det dags att gå tillbaka till hyttan, nu börjar det dessutom att regna så det är skönt att komma in. Lite lunch och sedan dags att städa innan vi lämnar Ny-Sulitjelma.

Tillbaka till Fauske

Innan vi går tillbaka ner till Sulitjelma by tar vi vägen som leder mot Låmihytta för att försöka få några bilder på vinterlandskapet. Igår orkade vi inte ta fram kameran så mycket. Vi har gott om tid på oss så vi går iväg en bit. Till slut blir även vägen översnöad. När vi har fått våra bilder vänder vi åter och går tillbaka. Så småningom börjar nedförsbackarna ner till Sulitjelma. Vi kommer ner till busshållplatsen i god tid (vi ser den åka åt andra hållet) så vi hinner snöra av oss kängorna och vila oss lite innan det är dags att resa tillbaka till civilisationen och Fauske. Där tar vi in på ett hotell där vi även kan äta kvällsmat (köttekake och olika typer av gelé till efterrätt) innan det är läggdags.

Vackra vägen till Abisko

Måndagen blir en resdag. Vi går upp och äter frukostbuffé innan vi knallar iväg till bussen. Vägen norrut mot Narvik är väldigt tjusig och passerar fjordar och fjäll. Idag är vi lite mer vakna än bussturen från Trondheim häromdagen. Bussresan innefattar också en lite färjesträcka över en fjord, där vi får gå av och passar på att fika lite. Väl framme i Narvik väntar en lång väntan. Tågen går inte just idag så vi får åka buss till Abisko, så vi sitter och väntar i den lilla vänthallen i timmatal innan det äntligen är dags att åka sista bussen (hoppas vi) till Abisko. Där får vi dela rum med en dansk far och son som varit här i Abisko i några dagar. Här i Abisko är det ju också jättetrevligt att äta god trerättersmiddag (som egentligen skulle ha avslutat vår vandring, men nu istället får påbörja den). Vi hamnar bredvid ett trevligt äldre par som har varit här några dagar. De skulle egentligen ha vandrat lite på Kungsleden men de har blivit strandsatta här då Nissonjohka 4 km härifrån blev helt översvämmad på fredagen efter kraftigt regn. Förhoppningsvis har vattnet sjunkit undan nu i alla fall. Efter den goda middagen är det dags att knyta sig. Imorgon börjar väl äntligen vår vandring på riktigt!