Vår Gröna Bandet-vandring ska enligt våra planer pågå i 61 dagar + 5 vilodagar. Visserligen kommer vi att stanna och äta på de restauranger som vi går förbi, men trots detta måste vi bära med oss mycket proviant, och vi orkar inte bära på all mat för hela sommaren (drygt 70 kg!). Därför har vi gjort i ordning fem paket med mat och lite annan utrustning som vi skickar ut till depåer i förväg.

 

Regler

Reglerna för fjällfararnas vita och gröna band säger att man kan skicka ut mat- och utrustningspaket om man hämtar upp dem själv. Detta följs av tillägget ”Detta gäller även så långt som möjligt kompletteringsinköp i depåerna”.  Vi var osäkra på hur man skulle tolka detta och därför skickade vi ett mejl till initiativtagarna till Gröna Bandet där vi bad dem precisera detta. De svarade att det var okej att handla vad man vill, enda kravet är att man går till affären själv och att ingen kör ut mat och utrustning på fjället åt en.

 

Innehållet i våra paket

Våra paket innehåller som sagt till största delen mat: Ris- och mannagryn och mjölkpulver till frukostarna, soppulver, knäckebröd och mjukost på tub till lunch och våra hemmatorkade, vakuumförpackade middagspaket, samt de torrvaror som hör till respektive middag. I paketen har vi också packat till fikat: kaffe, te och chokladpulver, powerbars och kakor. Dessutom är våra paket fulladdade med snacks av olika slag: Nötter, choklad, ölkorv och torkad frukt.

Förutom provianten har vi skickat med viss annan utrustning: Tandkräm, tvål och tvättmedel, näsdukar och toalettpapper. Varje paket innehåller de kartor som behövs för etappen som följer depån, för att vi ska slippa bära med oss alla 13 kartorna under hela vandringen. I paketet som går till Hemavan har vi skickat med boken På fjälltur: Kungsleden av Claes Grundsten, som är en bra guidebok över denna led som vi kommer följa två etapper framåt från denna depå. I vårt sista paket ligger två små flaskor champagne som vi tänker korka upp om vi når målet Treriksröset.

 

Bussgods

Vi skickar våra paket med Bussgods. Då går paketen tillsammans med vanliga bussar upp genom landet mot sina respektive destinationer. Det är ett relativt billigt sätt att skicka paket. Här nere i söder funkar det Bussgods oftast så att mottagaren måste bege sig till närmaste Bussgodsombud för att hämta sitt paket. I Norrland där avstånden är större finns det ofta utkörning; paketen körs ut hela vägen fram till destinationen. Det är ju tur det, eftersom vi måste förlita oss på vänliga människor som tar hand om våra paket medan vi vandrar. Vår engelska Gröna Bandet-kompis Mark Waring har råkat ut för att Bussgods i Stockholm inte verkar känna till hur Bussgods i Jämtland funkar. De har sagt till honom att det inte finns någon utkörning i Jämtland, trots att det är enligt deras egen information på hemsidan ska finnas. Det fick även oss att bli nervösa, så jag ringde och kollade med jämtarna, och visst ska det funka.

Nu i helgen har vi packat våra paket i färdiga bussboxar som vi har hämtat på Bussgods. Dessa finns i olika storlekar, och vi har använt oss av de boxar som får innehålla 20 kg. Våra paket väger dock mellan 12 och 14 kg. Efter att ha packat ner innehållet i paketen har vi tejpat dem och utanpå har vi skrivit namn och när vi har tänkt att dyka upp på respektive depå, allt för att underlätta för de som ska ha hand om vår utrustning tills vi hämtar den. I morgon kör vi paketen till Bussgodsombudet i Karlstad och skickar iväg dem. Sedan är det bara att vänta och hoppas på att allt funkar som det ska. Vår förhoppning är att paketen ska ha nått fram till sin destination innan vi startar den 16:e juni, för att vi ska kunna vara lugna och säkra på att våra paket väntar på oss på rätt ställen längs vägen.

%d bloggare gillar detta: