Startpunkt: Gárddenvággi
Datum:  2-3 augusti 2012
Sträcka: 18 km

Vandring till Abisko

Den åttonde dagens vandring mellan Gárddenvággi och Abisko skiljde sig inte mycket från samma etapp för två veckor sedan. Det var lite mindre vatten i markerna, och björkmätarlarverna var borta. Vi stannade för fika vid det gamla skyttevärnet nära Abiskojaurestugorna som användes under andra världskriget när svenskarna var rädda för ett tyskt anfall från Norge.

skyttevärn abiskojaure

Skyttevärnet

För att variera oss lite gick vi inte på själva Kungsleden en bit när man går längs med Abiskojaure, utan på samernas materialväg. När man passerat hela sjön kan man beskåda den här kåtan:

kåta abiskojaure

Kåtan vid västra änden av Abiskojaure

Den här dagen hade jag inte ont som förra gången så vägen kändes lättare. Abiskojåkk var vacker som vanligt, men vädret var kanske inte det bästa. Väl framme bokade vi bord till middagen, köpte oss en tältplats och gick förbi hela stugområdet för att sätta upp tälten. När vi kom till tältplatsen visade den sig vara riktigt tråkig. Inne bland träden, och med grusig jord som underlag. Det började dessutom regna mitt under tältuppsättandet som gick lite trögt bland alla rötter och stenar. När tältet var uppe gick vi iväg för att duscha och basta nere i vandrarhemmets källare. Inte lika mysig bastu som i Alesjaure, men det var skönt ändå. Det kom mycket folk att prata med också, så det var trevligt. På kvällen åt vi trerättersmiddag i restaurangen. Det var mysigt med god mat och dryck som man får tillagad. Det är en speciell känsla att sitta på restaurang i vandringskläder, men vi var ju naturligtvis inte ensamma om det. Efter middagen gick vi och la oss, E ganska omgående medan de andra stannade för att läsa lite tidningar och titta lite på TV. I tältlägret dröjde det ganska länge innan det blev lugn och ro, mycket pratande och så bland ungdomarna där.

En dag i Abisko

Efter en natts sömn steg vi upp och gjorde frukost utanför tältet innan vi packade ihop allt vårt pick och pack och bar bort det till vandrarhemshuset. Vi hade bokat in oss på en guidad tur bort till Abisko Naturvetenskapliga Station. Det var, en tant och ytterligare en kvinna, samt vår guide, eller fjällförare som de säger i Abisko. På den lilla promenaden bort till forskningsstationen berättade både guiden och tanten som fungerade som en liten extraguide (hon hade varit i Abisko typ arton gånger förut) mycket om Abisko och Abiskotrakterna, och lite grann om forskningsstationens historia. Väl framme var det en av doktoranderna där som tog emot oss och visade runt oss på själva anläggningen och berättade om sitt område som var klimatforskning. Hon jobbade med att sätta ut björkplantor i små växthustält för att se hur de påverkades av det varmare klimat som bildas inuti de små tälten.

När rundvisningen var slut tog fjällföraren med oss ned till Torneträsk där vi tog en liten paus. Sedan promenerade vi längs sjökanten tillbaka till Turiststationen. På vägen passerade vi ett område med de små växthustält som hör ihop med forskningen på forskningsstationen. När vi kom fram åt vi lunch på restaurangen. Efter lunch gjorde vi lite olika saker. E gick in på Naturrum och kollade på utställningarna där som handlar om fjällen och samerna. C gick ner längs med Abiskojåkk och tittade på ravinen:

Snart var det dags att bege sig upp till järnvägsstationen och kliva på tåget söderut för den långa hemresan.