Startpunkt: STF Alesjaure Fjällstuga
Slutpunkt: STF Alesjaure Fjällstuga (Dagstur till Guŋgarriehppi)
Datum:  31 juli 2012
Sträcka: 18 km

Nya planer

Vår ursprungliga plan hade varit att från Alesjaure vandra vidare till Unna Allakas och sedan upp till Katterjåkk och ta tåget därifrån. Men vi hade tagit längre tid på oss än vad vi trodde på vägen till Alesjaure, och vi tyckte det kändes stressigt med den turen som det såg ut nu, så vi bestämde oss för att stanna en extra dag runt Alesjaure och sedan gå Kungsleden tillbaka till Abisko. När vi vaknade hade det regnat lite. Vi vaknade lite före de andra och gick upp och gjorde frukost. Efter detta pratade vi lite med stugvärdarna och frågade om de hade varit vid sjöarna i Guŋgarriehppi dit vi hade planerat att gå, men de hade aldrig varit där. Vi hade läst om denna dagstur i Grundstens bok om Kungsleden. Vi packade våra dagsturssäckar och vandrade iväg.

Alisbuolda

Den första delen av vandringen i fjället Alisbuoldas sluttningar bestod av vackra gräsängar med mycket smörblommor och smörbollar. Alisbuolda hade vi varit uppe på toppen av under förra årets Kungsledsvandring. Vi gick och funderade lite på jåkkarna som var markerade på kartan och hoppades att vi skulle slippa vada. Den första jåkken vi kom till gick fint att hoppa över, liksom den andra som kom strax efter. Det var fina små jåkkar som låg som nedgrävda diken i grönskan, och högre upp på fjällsidan föll de ner i små fina vattenfall.

Vid den andra jokken stannade vi för fika. Det var mycket vackra vyer över södra Alisvággi, Aliseatnu i dalens botten och fjällen på andra sidan. Under hela vandringen såg vi berget Ážiks stup i vandringsriktningen, och detta var vårt riktmärke för vi skulle vika av upp i dalen innan detta fjäll. Vi var ju på väg till Guŋgarriehppi, och riehppi är samiska för en smal dal som slutar i en återvändsgränd, oftast med en glaciär längst in. Med hjälp av kameran kunde vi ana Tjäktjastugan långt framför oss, vi gick parallellt med Kungsleden söderut fast på andra sidan Aliseatnu.

Gungarriehppi

Vi hade hållit ungefär 840 meters höjd hela vandringen hittills för att undvika att gå i videsnåren nere i dalbottnen, och när vi kom fram till Guŋgarjohka började vi stiga uppåt, in i den trånga dalgången. Det var en ganska brant stigning uppåt tills vi kom fram till en första sjö, där vi stannade för lunch.Grundsten skriver i sin bok att Guŋgarriehppi är en av fjällvärldens få exempel på en nischtrappa med paternostersjöar. Vad är då detta? En nischtrappa är en dalgång som har något som liknar trappsteg, det är ganska brant upp en bit, och sen är det en liten platå, och sen är det ett nytt trappsteg upp till nästa platå. Denna geologiska formation har formats av inlandsisen, och det har legat glaciärer på trappstegen som har tyngt ner marken på varje platå och skapat urgröpningar där som nu är sjöar. Paternostersjöar betyder att den övre sjön avvattnar den nedre. Här är en bild tagen från första trappsteget nedåt:

Gungarjohka

Första trappsteget

Inne i dalen

Nu hade det blivit lite molnigt och vi gjorde vår soppa vid första sjön. Det var mycket vackert här, ganska branta bergssidor runt sjön, som gjorde att det kändes lite som i en gryta. Det gjorde också att det såg svårt ut att gå runt sjön till andra sidan för att fortsätta upp till nästa trappsteg. Såhär såg det ut vid den första sjön:

Svårt att gå förbi sjön

Efter lunch valde vi i stället att gå upp högre på fjällsidan för att ta oss runt stupet och komma fram till den andra sjön ovanifrån. Det blev återigen brant uppför, och lite högre upp blev det blockigt och det låg en del snölegor kvar som vi fick traska igenom. När vi väl hade tagit oss upp och runt var vi ganska högt uppe, och hade en fin överblick över de båda sjöarna, och även över glaciären över dalen som ger vatten till sjöarna. C gick iväg en bit för att få ett bättre läge för att fotografera och filma, medan vi andra satt kvar och tog igen oss. Bilden är tagen mot den nedre sjön. Man ser även Alisvággi i bakgrunden och på andra sidan dalen Påssustjåkkamassivet med en glaciär.

Gungarriehppi Alisvággi

Gungarriehppi och Alisvággi från ovan

Tillbaka

När C kom tillbaka började vi gå tillbaka; vi tog samma väg ner som upp, det gick rätt så fort att ta oss ner hela vägen ner. En bild tagen på väg tillbaka ner över den lägre sjön:

Nedre sjön

På vägen hem stannade vi vid en liten bäck för att fika, men gasen tog slut mitt i kaffekokningen. Tur att det inte hände vid lunchen. Vi hade inte med oss extratuben i dagturssäckarna. Efter denna lilla paus fortsatte vi vår tillbakavandring.

Aliseatnu

Nu stötte vi på Kungsledens gamla sträckning, för fram till 1984 låg Alesjaurestugorna lite längre söderut och leden gick på västra sidan av Aliseatnu som man då fick vada. Och rösena är kvar ännu. Vid det gamla stugläget vid älven är det ett stort vattenfall, och jag och C gick dit för att titta på fallet, medan de andra två fortsatte mot stugorna. Det är ett jättevackert vattenfall, älven har en in turkos färg och det är fina klippor där. Vädret hade återigen blivit soligt, så det var riktigt härligt. På bilden kan man beskåda Emil på en klippa mitt i vattenfallet.

Aliseatnu vattenfall

Mitt i fallet

När vi hade tittat färdigt på fallet gick vi med raska steg tillbaka till Alesjaurestugorna, där vi hjälpte F att laga linsgryta till middag. Sedan var det dags för bastun, mer folk den här dagen. Efter bastubadet gick vi till huvudbyggnaden för att prata lite innan det var dags att knyta sig igen.