Startpunkt: Miesákjávri
Datum:  30 juli 2012
Sträcka: 13 km

Morgonaktiviteter

När vi vaknade var det massor med mygg i taket på yttertältet, där de satt och väntade på att attackera:

mygg Miesákjávri

Vi gick upp och gjorde i ordning allt som vanligt. Medan vi lagade frukost kom en man ner till oss från leden och frågade oss om det fanns en bro över till andra sidan sjöarna. Det finns ett vad markerat på kartan, och han hade väl tagit fel på vad och bro. Vadet mellan sjöarna där är farligt vid högvatten, så vi avrådde honom från att försöka. Vi vandrade iväg från den fina lägerplatsen. Vi gick längs med sjökanten, och i vattnet simmade en lom. Ganska snart kom vi till ett vadställe över en jokk som kom rinnande uppifrån Godučohkka, och vi snörde av oss kängorna och satte på vandarsandalerna och traskade över till andra sidan. Strömmen var strid på sina ställen, men vadet gick fint. På andra sidan gjorde vi kaffe och tog en fikarast.

Fantomfallet

Efter fikat var det fin vandring med en tjusig utsikt över Njuikkostakbákti som är ett högt stup (bákti betyder stup på samiska). Längs med leden fanns det också småstup i skifferaktig sten. Vi hade hela tiden de stora sjöarna i sikte med deras vackra turkosaktiga färg. Innan vandringen hade vi läst om ”Fantomfallet” i jokken från Njuikkostakvággi, och vi började skymta fallet från stigen. Vi bestämde oss för att gå upp mot jokken för att laga lunch och sedan gå fram till fallet. Sagt och gjort, vi lämnade stigen och tog oss uppåt mot jokken. Vi hittade en fin lunchplats bakom en klippa, så vi var i lä, och det växte gräs som på en äng. Lunchen idag bestod av tomat- och paprikasoppa.

Efter lunchen ställde vi ifrån oss ryggsäckarna och vandrade upp sista biten upp mot vattenfallet. Det var mycket vackert och högt, och det ligger som i en gryta med höga väggar. En väldigt tjusig plats. Det kallas Fantomfallet för att vattnet faller ner som i en liten sjö, och bakom fallet är det en grotta. Man kan inte gå in i grottan eftersom vattnet är i vägen, men man kunde gå ganska nära. Dock blev vi blöta, för det var som att det duggregnade så nära vattenfallet. Här togs det bilder, och vi drack lite iste och åt snacks.

Alesjaure

När vi var mätta på vattenfall gick vi tillbaka till våra ryggsäckar och vandrade vidare. Vi korsade jokken vid lunchstället i stället för att gå tillbaka hela vägen ner till leden, och fortsatte på andra sidan jokken. Så småningom kom vi tillbaka till stigen, men vi tappade bort den efter ett tag. Efter att ha konsulterat kartan kunde vi konstatera att vi var på fel sida av ett renstängsel, som vi blev tvungna att ”öppna”. Vi stängde naturligtvis ordentligt efter oss.

Snart kom vi till Alesjaure sameviste, och vi kom rakt in bland husen. Det var lite ödsligt, de flesta husen var igenbommade, men vi såg två hundar, så helt tomt på folk var det inte. Snart kom vi till jokken mellan samevistet och stugorna, men den här gången behövde vi inte vada jokken. Efter att vi korsat jokken var det bara en kort bit kvar till stugplatsen. Här är en bild söderut när vi precis kommit fram.

Alisvággi från Alesjaure

Vi gick in i huvudstugan och betalade för oss och passade på att köpa lite godis och folköl innan vi letade rätt på lämpliga tältplatser. Vid Alesjaurestugorna är inte tältplatserna så superbra som vi hade vant oss vid de senaste dagarna, men vi hittade en plats att slå upp våra tält på i alla fall. Sedan gick vi in i den närmsta stugan och lagade middag: Älgskav och potatismos med rårörda lingon, och jordgubbar till efterrätt. Mums!

Efter middagen var det dags för bastubad. Mycket skönt efter några dagar utomhus. Det blev till och med ett dopp i jokken den här gången. Det var uppfriskande, men det var ju varmt i bastun. Trevligt att snacka med lite folk där också. Efter bastun gick vi upp till huvudstugan där vi satt och pratade en stund och planerade hur vi skulle lägga upp de följande dagarna. Sedan gick vi ut till tälten och la oss.