Under dag fem tar vi en paus från fjällvandrandet och turistar i Narvik, där vi bland annat besöker krigsmuseet. Nästa dag far vi tillbaka till Sverige och går en tur från Riksgränsen till Gátterjávri och tillbaka via den vackra dalen Vássevággi.

Till dag 7-9 >

Narvik

Efter frukost ger vi oss ut på stan med en turistkarta i handen. Vi börjar med att gå till en utkikspunkt från vilken vi kan se ut över Narvik, över fjorden och alla fjäll runtomkring. Stadsplanerarna (eller vilka det nu är) har också varit vänliga nog att placera ut ett slags bord som pekar ut och namnger de fjälltoppar man kan se, så här står vi en stund och orienterar oss. När vi kollat färdigt på utsikten går vi vidare till en hällristning i en skogsdunge. Ristningen föreställer en älg och ska enligt uppgift vara minst 5000 år gammal. Därifrån går vi ner till marinan och kollar och fortsätter sedan till kyrkan, som tyvärr är stängd. Sedan är det dags för oss att ta oss tillbaka till centrum, vilket gör att vi får gå över en järnvägsbro. Under oss står de långa malmtågen parkerade och vi kan se de fullaste tågvagnarna. Väl inne i centrum käkar vi lunch på innan det är dags för oss att ta oss an krigsmuseet. Narvik var ju en plats för slag och ockupation av tyskarna under  andra världskriget och museet berättar om denna tid. Här finns mycket intressant att titta på, både berättelser om slag och fartyg, men även om vardagen i Narvik under krigstiden, så vi stannar här en lång stund. På kvällen  äter vi en god middag innan det är dags att knyta sig.

Riksgränsen

Nästa dag startar vi även den med hotellfrukost. Sedan är det dags för oss att lämna Narvik och fara tillbaka mot Sverige. Idag är vårt mål att gå till sjön Gátterjávri där Svenska Fjällklubben har sin klubbstuga. Här har ingen av oss varit förut så detta ser vi fram emot. För att ta sig till Gátterjávri från E10 kan man vandra antingen från Riksgränsen eller från Katterjåkk. Vi stannar i Riksgränsen där vi börjar med att handla proviant för dagen, sedan ställer vi bilen på en parkeringsplats och gör oss redo att vandra iväg. Vi letar rätt på stigen som leder upp på fjället. Först har vi lite svårt att förstå var vi ska gå, men snart hittar vi stigen som är markerad med blåa fläckar på marken. Det är nämligen så att det är mycket klippor som kommer upp i dagen här som vi följer till att börja med. Överhuvudtaget så är naturen mycket mer karg här än bara några mil österut närmare Abisko. Stigen tar höjd ganska snabbt och leder så småningom  genom en liten ravin upp till ett pass. Här uppe vid passpunkten öppnas utsikten framåt mot en dal med ett par liftar som hör till Riksgränsens liftsystem.

Mot Gátterjávri

Vi följer leden ner i dalen där den ansluter till leden som kommer från Katterjåkk. Härifrån följer leden bäcken Gátterjohka som kommer rinnande från Gátterjávri som är vårt mål. Vi följer vattendraget uppströms till vi kommer till en tvärjåkk. Här passar det sig att vi tar en fikapaus i det fina vädret. Pausen blir lite längre än förväntat då gasen till köket tar slut mitt i kaffekokandet (vi har med oss en extra gastub). Medan vi sitter där är det ganska många som passerar och plaskar över den lilla tvärbäcken. Många bär fiskspön på ryggen så vi antar att det är goda fiskevatten däruppe. Efter fikapausen tar vi oss över bäcken och fortsätter upp mot Gátterjávri. Här går leden ganska högt över jåkken som rinner mycket vackert i en nedsänkning, det är riktigt vacker vandring här. Efter detta parti kommer vi upp till en hängbro över Gátterjohka och vi är framme vid Gátterjávri.

Gátterjávri

Vid bron över Gátterjohka sitter en skylt som berättar lite om platsens historia. Det finns bland annat en bild över ett sällskap som tar sig över en helt raserad bro över Gátterjohka genom att gå med skidor på tvären över (bara sidolinorna är kvar). Här vid Gátterjávri ligger Katterjaurestugan som är Svenska Fjällklubbens medlemsstuga. Det är alltså en låst stuga som man kan hyra om man är medlem i SFK. Det är vi visserligen, men vi har inte bokat stugan, så vi fortsätter en bit längs med sjön tills vi hittar en mysig strand där vi kan göra lunch. Vi tänker att det här är ett perfekt ställe för en första lägerplats på en vandring. Kommer man med tåget på eftermiddagen är det inte så långt att gå upp hit, det är mycket vackert och det finns många fina tältplatser här vid sjön som ligger på båda sidorna om riksgränsen. Här är vi inne i Sverige, men på andra sidan Gátterjávri befinner man sig i Norge.

Vássevággi

Efter att vi har ätit lunch och C har badat benen (kallt) är det dags att gå tillbaka. Under lunchen har vi bestämt oss för att inte gå tillbaka samma väg, utan att istället gå över bergsryggen Láirečorru som ligger mellan Gátterjávri och dalen Vássevággi. Sagt och gjort, när diskningen är klar börjar vi den relativt beskedliga uppstigningen uppför Láirečorrus gräsbeklädda sluttningar. Ganska snart är vi uppe på topplatån där vi får en fin utsikt bakåt över Gátterjávri som vi precis lämnat, men också över de norska fjällen bort mot Narvik där vi bland annat kan se den karaktäristiska toppen Rombakstøtta. När vi går lite längre får vi istället utsikt österut över Vássevággi som är en bred och djup återvändsgränd mellan Láirečorru och Vássečohkka. Nedstigningen från Láirečorru är ganska brant, så vi får leta oss lite söderut för att kunna skråa oss ner. Vi tar också hjälp att snöfält som förenklar nedstigningen.

Eftermiddag och kväll

Väl nere i dalen letar vi oss tillbaka norrut. Här finns ingen stig utan vi får leta vår egen väg, men terrängen är mestadels gräsig och plan så det går bra. Vi stannar och fikar vid en liten bäck och njuter av den vackra utsikten över den gröna dalen och solen som har kommit tillbaka efter att ha varit gömd bakom moln en stund runt lunch. Efter fikapausen fortsätter vi vår vandring. När vi närmar oss Katterjåkk station kommer vi till ett blötare parti som är överväxt av videsnår. Vi letar oss ner mot jåkken (det är Gátterjohka igen) och hittar en liten stig som vi kan följa som gör vår vandring betydligt enklare. Vid Katterjåkk får vi ta järnvägsbron över jåkken och vi får ett litet ”Stand by me”-moment när vi hör tåget komma bakom oss när vi är på bron. Vi kommer i alla fall lyckligt över på andra sidan. Från Katterjåkk följer vi sedan Rallarvägen den dryga kilometer vi har kvar till Riksgränsen. Där handlar vi sedan för kvällen och de följande dagarna innan vi sätter oss i bilen och far till Björkliden. Där hyr vi en stuga med bastu och altan som vi tycker är mycket fin, det är bra standard på stugan och vi har en magnifik utsikt över Torneträsk och Njullá från vår altan. Helena och Micke som är vana stughyrare säger att det troligtvis är den bästa utsikten de någonsin har haft. Kvällen spenderar vi sedan med att basta och att äta gott och umgås.