Startpunkt: Platån under Stuor Jiertá
Slutpunkt: Platån under Stuor Jiertá
Datum: 8 juli 2012
Sträcka: ca 6 km (840 meters stigning)

Idag var det dags för en bestigning av berget Stuor Jiertá vars topp ligger på 1 543 möh. Först kommer en bild av berget ifråga på lite avstånd:

Stuor Jiertá

Om man tittar närmare på berget kan man se att det går nästan som en väg runt och upp, och det var den vägen vi hade tänkt att ta.

Uppför berget

Under natten hade det varit kallt, men morgonen var varm. Vi gick upp lite senare än förut, vi behövde bara göra frukost, fixa fötterna och packa dagturssäcken, tältet fick stå kvar. Klockan 9.30 begav vi oss upp mot Stuor Jiertá. Första biten var det en kraftig stigning men fortfarande grönt att gå på. Tältet såg vi snabbt minska i storlek. En bild av vår lägerplats från en bit upp:

tjäktjajåkka och tältplatsen

Ser du tältet?

Efter en timme stannade vi vid en liten jokk och gjorde kaffe till vilket vi åt lite kakor.

Kakor bland stenarna

Lunchutsikt

Här såg vi såg två örnar, en flög rakt över våra huvuden. Fyllde på vattenflaskorna, och fortsatte uppåt. Det blev mer och mer block ju mer vi steg, men blocken var ändå ganska snälla. När vi rundat berget stannade vi och gjorde lunch. Nästan vindfritt och utsikt mot Kebnekaise och Liddubakti, som är ett berg med ett enormt, mycket skrovligt stup.

Liddubákti och Kebnekaise

Toppen av Stuor Jiertá

Väldigt fint väder också, hela dagen var det helt molnfritt. Efter maten märkte vi att vi hade gått lite för långt, så vi fick halvklättra upp en liten bit (150 m) innan vi kunde promenera upp sista biten till toppen. En underbar utsikt öppnade sig, många kända toppar och vackra sjöar, vissa var fortfarande lite istäckta. Lite bilder från toppen, på första bilden ser man toppröset och i bakgrunden Kebnekaise:

Toppröset med Kebnekaise i bakgrunden.

Nästa bild är tagen åt andra hållet, Stuor Avrrik i förgrunden:

Stuor Avrrik

Man ser oerhört långt bort. Vi såg även Mádir och la upp strategin för den bestigningen. På toppen tog vi det lugnt, kollade utsikten, fotade, vilade, C läste lite. Vi konstaterade att man ser Kungsleden mycket bra från ovan. När vilandet var över gjorde vi oss iordning för att gå ner. Det blev lite brant och vi tog snövägen ner, det finns ofta snöfält kvar i backarna som man kan gå ner i, oftast lättare än att gå i blocken ner, här har C tagit sig över snöfältet:

C har korsat snöfältet

Tillbaka ner

På vägen ner fotade C massa blommor och lekfulla småfåglar. Såg lite vandrare på leden nedan i fjärran. Väl nere packade vi upp och la middagen i blöt, det blev pasta med bacon och ostsås och jordgubbar till efterrätt. Vilade lite. Sen duschade vi, C hade värmt vatten under dagen i en packpåse som hade fått ligga i solen under dagen. Efter att vi fräschat till oss gjorde vi ordning maten, som blev mycket god. Väldigt svårt att få matro på grund av tusentals myggor. Vi hade med oss ett nytt myggmedel: Parakito, som består av en liten ”tablett” som man sätter i ett armband, men enligt våran erfarenhet funkar det ej, bevis:

mygg på parakito

Myggorna älskar Parakito

Sen gick vi på kvällpromenad. Målet var att finna blommor att fota för att dokumentera hela fjällfloran. Vi såg också några mycket stora flyttblock:

E vid stora blocket

Stora block under Stuor Jiertá

Vi avslutade med att gå ner till Tjäktjajåkkas strand där det vid det här partiet är klippigt. Sen gick vi tillbaka till sängen och la oss.