Startpunkt: Alesjaure fjällstuga
Sträcka: 14 km

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/2017-03-22.gpx”]

Morgonplanering

När vi vaknar på morgonen är det relativt lugnt utomhus. Skönt. Men stugvärdarna som har färska väderleksrapporter varnar för att det ska bli hård till mycket hård vind frampå dagen. Eftersom vi har planerat att tälta i natt behöver vi ta en funderare på hur vi ska göra. Vår plan blir att åka till Gárddenvággi, där det ofta brukar vara lite lugnare. Funkar det inte får vi åka ner till björkskogen och tälta där, alternativt åka hela vägen till Abiskojaurestugorna. På grund av väderleksrapporten skyndar vi oss för att komma iväg i tid och ta vara på lugnet som råder just nu. Blåst har vi känt på de tidigare dagarna.

Över sjön

Nu ska vi alltså gå tillbaka samma väg som vi kom hit. För att få lite variation genar vi över sjön den här gången. Där är det ju platt och fint att åka. Vi passar på att åka ut på en liten ö som höjer sig som en kulle över isen. Därifrån har vi bra utsikt över stuglägret och samevistet och vi passar på att ta lite fotografier. Det är bra sikt även om det inte är soligt. Vi fortsätter sedan över sjön och kommer fram till leden igen vid båtlänningen där sjön Alisjávre tar slut norrut. Här stannar vi för en liten fika. Två andra skidåkare kommer också åkande och stannar även de en bit ifrån oss. Vi åker vidare längs leden. När vi kommer till raststugan Radunjárga, den som kallas Kungens stuga, möter vi en kille som vi slänger några ord med. Annars möter vi inte mycket folk idag.

Ner i Gárddenvággi

När vi passerat renstängslet igen söker vi rätt på en snöfri klippa där vi sätter oss och äter vår lunch. Sedan är det dags för oss att ge oss ner i dalen Gárddenvággi. Vi har några nedförsbackar framför oss för att komma ner. Vi båda gör några snygga vurpor när vi kör in med spetsarna före i mjuk snö och det tar tvärstopp, men det hör väl till. När vi väl är nere i dalen börjar vi leta efter en plats att slå upp tältet på. Det är svårt för oss som är ovana att veta vilken plats som är bättre än någon annan, det är ju bara snö överallt, men det går ju bra att slå upp tältet lite varstans å andra sidan. När vi kommit ner en bit i dalen så att vi tycker att vi är tillräckligt i lä letar vi rätt på en någorlunda plan plats ungefär hundra meter från leden. Sedan börjar uppsättningsproceduren. Först trampar vi till snön med skidorna. Sedan medan vi låter marken frysa till lite gräver vi upp en mur av snö som vindskydd. Efter det slår vi upp tältet och sedan gräver vi en grop i absiden så att man kan stå upp i tältet. Nu är vi redo

Eftermiddag och kväll

När tältet är på plats tar vi en tur upp i dalen. Skönt att skida utan pulka och stor ryggsäck. Vi kommer så långt så att vi åker förbi den lilla renvaktarstugan som vi brukar se på håll och vi kan slänga in en blick österut i Alisvággis fortsättning, men det börjar bli lite dimmigt, så vi vänder åter så småningom. När vi kommer tillbaka är det dags att laga mat på bensinköket. Det strular lite med köket som det har gjort för oss ganska ofta, vi är inte så vana att använda det, men vi får i alla fall varm mat i oss. När vi sedan ska smälta snö till vatten blir det däremot problem. Troligen har munstycket blivit blött, så det vill inte ta sig. Vi får till slut ta in köket i absiden där det är lite mer lä för att lyckas smälta en kastrull med snö till dricksvatten. Sedan blir det snart mörkt och vi kryper ner i våra sovsäckar, löser lite korsord innan det är dags att sova gott.