Startpunkt: Muorki
Datum: 7 juli 2012
Sträcka: 13 km

Till Kaitumjåkka

Vi vaknade 7.00 efter att ha sovit gott. Den här morgonen var det vackert väder, sol och små molntussar. Efter frukost och hoppackning började vi gå mot Kaitumjaurestugorna. Till att börja med följde vi tvärjokken som vi hoppat över dagen innan tillbaka till leden. Väl där fortsatte vi ner i Kaitumdalen, leden var här ganska stenig. Nere i dalen gick vi längs med Kaitumjåkka, som är en stor och brusande älv. Vi stannade vid ett vackert litet vattenfall som vi beundrade och fotade, vattnet var alldeles turkost.

Kaitumjåkka

Vackra Kaitumjåkka

Kaitumjaurestugorna

Sen gick vi vidare till Kaitumjaurestugorna. Stugorna ligger vid änden av sjön Padje Kaitumjaure (Bajip Gáidumjávri), padje/bajip betyder övre på samiska, så det finns även en Gaska (mellan) och Vuolip (nedre) Kaitumjaure. Dessa tre sjöar är långa och smala och ligger i en trång dal, så att de påminner om fjordar. Stugvärden var inte hemma, utan borta på en dagtur, men hade lämnat lite varor i stugvärdsstugan, så C kunde ändå köpa sitt stugmärke. Vi gick vidare, följde Kungsleden norrut mot Singi. Nära stugplatsen rinner även Tjäktjajåkka ut i sjön och bildar ett litet delta. Här är det björkskog, och det lär ska vara ett populärt ställe för älgar att beta på. Vi såg ingen älg, men däremot kunde vi se älgens lämningar lite här och var utefter detta parti av leden. Längs hela den fortsatta vandringen kunde Stuor Avrrik beskådas rakt fram, vilket är ett ganska skrovligt berg med ett högt stup på östsidan. Till höger om leden rinner Tjäktjajåkka, som rinner i en kanjon här nära Kaitumjaure. Vi stannade och åt lunch på ett fint ställe med överblick över kanjonen som man ser på bilden nedan, lite skugga i solskenet och en liten jokk för vatten.

Tjäktjajåkkas kanjon

Tjäktjavaggi

Efter lunchen fortsatte vi vidare längs med jåkken, leden fortsätter över på andra sidan via en bro, och det rann mycket vatten under denna. Efter bron var det en liten stigning, och sen öppnade sig vyerna. Rakt in i Tjäktjavaggi såg vi, och vi siktade på Stuor Jiertá. Vi passerade två kvinnor som solade vid jokkstranden, det var ganska blåsigt men de hade hittat en liten grop som gav dem lä, och det var mycket soligt. Vi passerade och fotade en förfallen kåta, på bilden kan man se kåtan och i bakgrunden fjället Stuor Avrrik.

kåtaruin och stuor avrrik

Den gamla kåtaruinen och Stuor Avrrik

Stuor Jiertá

I ett videsnår skrämde vi upp en riphane, medan honan satt kvar och tryckte. C försökte fota den, men det gick inte så bra, ripan sprang bara iväg. Vid foten av Stuor Jierta letade vi upp en tältplats. Vackert väder ännu. Vi tog kaffe + powerbars.  Efter detta tvättade C lite kläder, och sen tog vi det lugnt och läste i solen.

Läsning vid Stuor Jiertás fot

Kvällsbestyr

På kvällen åt vi lammgryta. Jättegott! Det blev mycket mygg på kvällen när det slutade blåsa. Efter maten tog vi en liten promenad till småkullar i närheten. Det såg ut som grushögar, eller som att en jättemullvad hade varit i farten, och vi kunde läsa att kullarna var av kamestyp, det betyder att de är formade av en glaciär, i det här fallet inlandsisen. Tältplatsen låg mellan bergen Stuor Jiertá och Stuor Avrrik och när kvällen kom hamnade tältet i Stuor Avrriks skugga, på ett dramatiskt sätt. Vi la oss ganska tidigt, imorgon skulle vi upp på Stuor Jiertá.