Startpunkt: Alesjaure fjällstugor

LeTrek Aliseatnu

Daglig selfie vid Aliseatnu

Lat morgon

Idag har vi inte så många kilometer att vandra. En av anledningarna till det är att vi gick hela vägen hit till Alesjaure igår. En annan anledning är att vi har tänkt att vänta med Tjäktjapasset till imorgon, då fjälledaren på Abisko fjällstation har sagt till oss att det ligger mycket snö i passet. Denna snöiga passage tar vi hellre pigga ut utvilade än på eftermiddagen. Därför har vi tänkt att sikta på vadplatsen där jåkkarna Šielmmánjira och Čeavččanjira flyter ihop, på samma ställe som backen upp till Tjäktjastugan startar. Detta, i kombination med det halvtråkiga vädret (grått och dugg), gör att vi tar en lat morgon; vi sover länge och efter frukost sitter vi i huvudbyggnaden och läser böcker från stugans fjällbibliotek.

Vandring till Šielmmánjira

Vi stannar faktiskt i Alesjaure ända till lunch. Efter att vi har ätit vandrar vi iväg. Vädret är fortfarande mulet och stigen är ganska kladdig efter det myckna regnandet. Men det är en fin vandring genom dalen Alisvággi. Leden går ganska högt uppe i dalen och långt nere flyter älven Aliseatnu. På vår vänstra sida har vi de höga bergen Unna Visttasčohkka och Bossosčohkka, vars toppar gömmer sig bland molnen. Sikten söderut döljs i början av vandringen av bergsknallen Bossosváráš, som leden så småningom rundar så att sikten öppnas mot backen upp mot Tjäktjapasset. Man kan även på långt håll sikta stugplatsen som ligger under berget Lulip Muorahisčohkkas östbranter.

Kväll vid Šielmmánjira

Efter några timmars vandring kommer vi fram till jåkken Šielmmánjira – njira är namnet på en jåkk som rinner i en stenig fåra. Vi börjar titta efter en lämplig tältplats och tycker att det ser bra ut på andra sidan. Så vi vadar över bäcken; den innehåller ovandligt mycket vatten, men vi kan ta oss över utan att ta av kängorna. På andra sidan hittar vi en fin plats med utsikt över både jåkken vi vadat och den jåkk som kommer rinnande uppifrån Tjäktjapasset: Čeavččanjira. Denna jåkk har ett fint litet vattenfall här, precis innan jåkkarna rinner samman. Efter att vi satt upp vårt tält går vi på en upptäcktsfärd, nu har det blivit lite bättre väder och vi ser lite blå himmel här och där och till och med lite sol. Vi går tillbaka över jåkken och fortsätter sedan västerut från Kungsleden. Här hittar vi en jättestor gräsplan, här skulle man kunna tälta ett helt kompani, och dessutom ostört från leden trots att det ligger så nära. Alisvággis fortsättning västerut härifrån lockar till nya vandringar, vi får komma tillbaka och utforska området ett annat år. När vi känner oss nöjda går vi tillbaka till vår tältplats och lagar oss lite renskav innan det är dags att krypa in till vandringens första tältnatt.