Startpunkt: Alesjaurestugorna
Datum: 14 juli 2012
Sträcka: 0 km

Regn över Alesjaure

Redan dagen innan hade vi hört att regnvädret skulle fortsätta denna dag, och mycket riktigt. Som tur var hade vi en dag till godo i planeringen och hade bestämt oss för att stanna i Alesjaure om vädret var kasst. Så när vi vaknade till regn så var det inte svårt att bestämma att vi skulle bli kvar ett dygn till. Vi gick upp och packade våra små säckar för att klara dagen och gick in i vårt servicehus för att göra frukost. Efter att frukostbestyren var avklarade och vi hade plockat bort det som torkat ur torkrummet gick vi in i Alesjuares huvudbyggnad för att spendera förmiddagen där. Som tur var har de ett fint bibliotek där med böcker om fjällen, Kungsleden förr och nu, samer och mycket annat, och man kan sitta och kura i det mysiga rummet:

Allrummet i Alesjaure

När vi satt där började det välla in en massa blöta människor. Jokkarna hade stigit och av de som hade gett sig av söderut mot Tjäktja vände de flesta då de inte tog sig över första jokken. Vi märkte också av en räddningsinsats med en ambulanshelikopter som flög förbi, tydligen hade en familj gett sig av så pass tidigt på morgonen så att de kom över den första jokken, men hade sedan blivit fast mellan två jokkar när vattnet stigit.

Och det regnade… och det regnade…

Vi spelade ett parti schack på det fina schackbrädet de har stående där, och jag förlorade naturligtvis. Stugvärdarna tände brasor i spisarna och det var så mysigt så. Vid lunchtid gick vi tillbaka till vår stuga, som nu hade lite fler gäster än förra dygnet, och gjorde i ordning vår soppa. Efter lunchen återvände vi till huvudbyggnaden. Utsikt från fönstret:

Mycket vatten i Aliseatnu

Eftermiddag

Även eftermiddagen spenderade vi i biblioteket, vi köpte även lite godis och lite öl till bastun. Under eftermiddagen började det även droppa in folk från Abiskojaure som kom med båten. När tiden var slagen för herrbastu, som infaller klockan 19.00 i Alesjaure, så gick vi ner till bastuhuset. Till att börja med var det ganska lugnt i bastun, med samma folk som dagen innan. Fjällföraren från Abisko berättade lite för oss om trakterna kring Abisko. Men snart började det droppa in mängder med folk, den här kvällen blev det riktigt trångt i den lilla bastun. Bland annat träffade vi på killen från Belgien som hade med sig en extraryggsäck full av böcker och den unga fransyskan som hade tänkt gå hela Kungsleden, men gått vilse på vägen mellan Abisko och Abiskojaure och fått lämpa av en massa pasta vid Abiskojaurestugorna, och bestämt sig för att det räckte med en tur till Nikkaluokta. Det var väldigt mycket sänggäster i Alesjaurestugorna denna natt, delvis på grund av att de flesta inte gick vidare mot Tjäktja, delvis på grund av att många tältare valde att sova i ett rum.

Oerfarna slår upp tält

När bastandet väl var klart så var det dags för middag. Middagsgrejerna hade vi kvar i tältet, och E gick dit för att plocka upp dem. Då upptäckte han till sin fasa att vår tältplats hade förvandlats till en pool: Vi hade en decimeter vatten i absiden och ryggsäckarna låg där och flöt runt. Lyckligtvis ”flöt” också innertältet och det var bara lite fuktigt därinne, inga dyngvåta sovsäckar med andra ord. Men tältet var ju tvungen att flyttas förstås, här är en bild på den nya tältplatsen, bredvid den gamla pölplatsen:

Oklokt tältplatsval

Nu var det ju dessutom en massa saker som hade blivit blöta, och vi och ställde in all packning i torkrummet, som dessvärre var helt smockfullt på grund av alla blöta människor som hade anhopat sig här. Sent om sider blev det i alla fall dags att laga middag, och vi gjorde saffranskryddad linsgryta i halvmörkret, och konverserade lite med ett ungt italienskt par från Rom som naturligtvis gjorde pasta. Efter middagen packade vi ur och torkade ur ryggsäckar och packning så gott det gick med papper, och gick sedan tillbaka till tältet. Olyckligtvis hade vi parkerat oss på en sten, men det löste vi genom att lägga oss uppochner, med huvudet i fotändan av tältet. Så tog även denna regniga dag slut, och nu på kvällen hade till och med hällregnet avtagit till ett litet duggande.