Startpunkt: STF Fjällstuga Vakkotavare
Datum: 5 juli 2012
Sträcka: 7,5 km + 3 km kvällspromenad

Bussresan till Vakkotavare

Tåget var försenat till Gällivare, så vi fick åka taxi därifrån, tillsammans med tre andra vandrare som skulle till Sarek. Taxin körde ikapp bussen till Kebnats där vi fick byta till bussen. Mellan Kebnats och Vakkotavare hann vi med en (kort) fikapaus vid Stora Sjöfallet, bara busschauffören som fikade dock. Några dagar innan midsommar inträffade det ett stort ras över vägen efter Suorva, så att vägen var avstängd en vecka eller så. Nu var vägen öppen igen, men spåret efter raset syntes tydligt när vi åkte över det.

Stort stenras på Suorvavägen

Från Vakkotavare

Det var vackra omgivningar utanför bussen som nästan var tom; det var bara vi som klev av vid Vakkotavare. Nu hade vädret hunnit bli soligt och fint. C köpte stugmärke av stugvärdarna, och vi pratade lite med dem om vandringen framför oss samtidigt som vi tejpade fötterna. Snart gav vi oss av uppför en lång brant backe, som inte kändes lika tuff som vi hade fått intryck av i förväg. Efter backen kommer man direkt upp på kalfjället, perfekt! Det fanns många vackra fjäll runt omkring oss, vi hade utsikt över Áhkká och Sarekfjällen. På bilden ser man fjället Áhkká som var ett heligt berg för samerna, i förgrunden är Suorvamagasinet – en jättestor damm för vattenkraften som ligger mitt i Stora Sjöfallets nationalpark.

Áhkká

Det heliga berget Áhkká

Tältplats

Vi hade tänkt tälta vid en liten sjö uppe på fjället, men det stället kändes inte så lockande när vi kom dit så vi gick en bit till, till nästa jåkk. Där fanns ingen bro, inga stenar att kliva på och mycket vatten i den strida bäcken. Vi bestämde oss för att gå uppströms för att utröna om det fanns en bättre plats att gå över men jåkken var rätt strid hela vägen. Vi hittade en tältplats och bestämde oss för att vada nästföljande dag, eftersom vattenflödena oftast är lugnare på morgonen än på kvällen. Vi satte upp tältet och började laga middag, som var korv och spagetti. Här ser man hur Emil diskar vid jåkken som skvalar på friskt.

Diskning vid jåkken

Tjoarvek

Medan vi lagade maten såg vi två andra vandrare på andra sidan jåkken som försökte ta sig över. Efter middagen gick vi uppåt för att reka lite inför morgondagens vad. Vi såg de två vandrarna som nu var över på vår sida, och gick och snackade med de två grabbarna som vadat jåkken. Sen tog vi en kvällstur upp på Tjoarvek (1127 möh). Uppe på berget såg vi några ripor, som C till slut efter lite ”jagande” fångade på kort. Efter att vi nått toppröset gick vi tillbaka till tältet och la oss.